Δευτέρα 23 Μαρτίου 2015

Διαδικασία αποκρατικοποίησης στο Λιμάνι Λεμεσού

Γύρω στα τέλη Απριλίου αναμένεται να αρχίσει επίσημα η διαδικασία αποκρατικοποίησης των εμπορικών δραστηριοτήτων του Λιμένα Λεμεσού, δηλώνει ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων Μάριος Δημητριάδης, τονίζοντας ότι εξετάζεται και το ενδεχόμενο ανάθεσης δραστηριοτήτων σε πέραν του ενός επενδυτή.

Σε δηλώσεις στο ΚΥΠΕ, ο κ. Δημητριάδης κατέστησε σαφές ότι πριν την αποκρατικοποίηση του εμπορικού κόμβου της Κύπρου θα πραγματοποιηθεί αναθεώρηση του τρόπου επιβολής των λιμενικών τελών, ώστε να συνάδουν με τη διεθνή πρακτική. Διαβεβαίωσε επίσης ότι όλα τα δικαιώματα των εργαζομένων στην Αρχή Λιμένων θα διασφαλιστούν.
Ήδη ο οίκος Rothchild, ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος του Υπουργείου Συγκοινωνιών για τη διαδικασία, ξεκίνησε τη βολιδοσκόπηση της αγοράς, με τον Υπουργό να σημειώνει ότι επιδεικνύεται ενδιαφέρον από αξιόλογους οίκους στον τομέα της διαχείρισης λιμανιών και τερματικών εμπορευματοκιβωτίων. Αυτή η διαδικασία έχει και ως στόχο τη διερεύνηση του ενδιαφέροντος της αγοράς (market sounding) για να εξεταστεί ποιές εμπορικές δραστηριότητες του Λιμένα Λεμεσού θα ανατεθούν σε ιδιώτη επενδυτή. Όπως δήλωσε ο Υπουργός Συγκοινωνιών υπάρχει η πιθανότητα να ανατεθούν εργασίες σε περισσότερο από έναν επενδυτή.
«Αυτό έχει να κάνει με την προσπάθειά μας να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη για την Κυπριακή Δημοκρατία και να διευρύνουμε τον αριθμό των πιθανών επενδυτών», σημείωσε.
Για παράδειγμα, εξήγησε, ενδεχομένως κάποιος επενδυτής να ενδιαφέρεται μόνο για το τερματικό εμπορευματοκιβωτίων ενώ άλλος για φορτοεκφορτώσεις ή να ενδιαφέρεται για γενικές λιμενικές εργασίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις εταιρείες που επέδειξαν ενδιαφέρον για το λιμάνι Λεμεσού, βρίσκονται κολοσσοί στον τομέα της διαχείρισης σταθμών εμπορευματοκιβωτίων, όπως η APM Terminals και η DP World. Η APM δραστηριοποιείται σε τερματικά εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο με έσοδα $4,45 δις και κέρδη $900 εκατομμυρίων το 2014, ενώ η DP World διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο διαχείρισης πέραν των 65 τερματικών παγκοσμίως και παρουσίασε έσοδα $3,4 δις το 2014 με κέρδη $675 εκατομμυρίων.
«Πιστεύω ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα εξεύρουμε επενδυτή και εντός του πρώτου τριμήνου του 2016 να έχει ολοκληρωθεί εντελώς η διαδικασία», ανέφερε ο Υπουργός Συγκοινωνιών.
Αδειοδότηση ή σύμβαση παραχώρησης για 25 χρόνια
Όσον αφορά το θέμα του τρόπου πώλησης, ο κ. Δημητριάδης είπε πως το θέμα εξετάζεται νομικά, προσθέτοντας ότι εν πάση περιπτώσει η συναλλαγή θα γίνει είτε μέσω της διαδικασίας της αδειοδότησης (licensing agreement), είτε της σύμβασης παραχώρησης (concession).
«Ουσιαστικά θα τους δίνουμε τους χώρους για να τους εκμεταλλεύονται εμπορικά για κάποιο χρονικό διάστημα, το οποίο θα είναι τουλάχιστον 25 χρόνια», είπε.
Ο κ. Δημητριάδης σημείωσε πως ήδη εκπρόσωποι του Υπουργείου και των συμβούλων έχουν συναντηθεί με τους εκπροσώπους των Γενικών Διευθύνσεων Ανταγωνισμού και Αγορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τους έχουν ενημερώσει για την πρόοδο των εργασιών.
Σημειώνεται ότι στη διαδικασία αποκρατικοποίησης θα περιληφθούν μόνο οι εμπορικές δραστηριότητες στο λιμάνι Λεμεσού, με την Αρχή Λιμένων Κύπρου να παραμένει ένας κρατικός οργανισμός, ο οποίος θα έχει εποπτικό ρόλο.
Ο κ. Δημητριάδης είπε πως ταυτόχρονα το Υπουργείο βρίσκεται σε διαδικασία επίλυσης κάποιων από τα λειτουργικά προβλήματα στο λιμάνι και βρίσκεται σε συνομιλίες με τις τάξεις των εργαζομένων. «Με τους εργαζομένους της ΑΛΚ ήδη συστάθηκε Μεικτή Συμβουλευτική Επιτροπή, η οποία έχει σαν στόχο να διασφαλίσει τα δικαιώματα των εργαζομένων», ανέφερε.
Επέκταση Λιμανιού
Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, το Υπουργείο εξετάζει το θέμα επέκτασης του λιμανιού Λεμεσού, με την επέκταση του χερσαίου χώρου στην περιοχή Μερρά, ένα θέμα το οποίο έχει ήδη δρομολογηθεί. «Εμείς θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό η επέκταση να γίνει διότι λιμάνια χωρίς χώρους δεν μπορούν να αναπτυχθούν», συμπλήρωσε.
Ο κ. Δημητριάδης διευκρίνισε ότι οι νέοι χώροι μάλλον δεν θα ενταχθούν στη διαδικασία αποκρατικοποίησης, διότι θα χρειαστεί χρόνος για να δημιουργηθούν οι υποδομές.
«Έχει ανατεθεί σε οίκο να μελετήσει τις διάφορες επιλογές, που ενδεχομένως να προκύψουν αναφορικά με τη διάθεση του χώρου. Δηλαδή, προσπαθούμε να βρούμε πώς καλύτερα να αξιοποιήσουμε το χώρο που θα αποκτήσουμε», εξήγησε.
Αναθεώρηση τελών πριν την αποκρατικοποίηση
Ο κ. Δημητριάδης είπε πως, πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία της διάθεσης των εμπορικών δραστηριοτήτων του Λιμένα Λεμεσού σε ιδιώτη επενδυτή, θα ολοκληρωθεί και η αναθεώρηση των τελών, προσθέτοντας ότι «το θέμα αυτό δεν αφορά απλά την αλλαγή των αριθμών», όπως είπε.
«Εμείς θέλουμε να αλλάξουμε τη φιλοσοφία των τελών ώστε να συνάδει με τα ανταγωνιστικά λιμάνια, διότι είναι αναχρονιστικός ο σημερινός τρόπος επιβολής των τελών», επεσήμανε.
Ανοδικά η κίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2014
Σύμφωνα με στοιχεία της ΑΛΚ, το 2014 έκλεισε με άνοδο 11% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (TEUs), αφού διακινήθηκαν συνολικά 307.600 εμπορευματοκιβώτια, σε σύγκριση με 277.215 το 2013, έτος κατά το οποίο ειδικότερα οι εισαγωγές υπέστησαν βαρύ πλήγμα λόγω της οικονομικής κρίσης και των αποφάσεων του Eurogroup. Ενδεικτικά η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2013 κατέγραψε πτώση 9,8% σε σύγκριση με το 2012.
Πηγή: ikypros/ΚΥΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια: